KONFERENCJA

OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA CHÓRALNA

11 października 2022

Sala Konferencyjna nr 112 ((budynek Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych), ul. Joannitów 13, Wrocław

Konferencja ma charakter otwarty, udział mogą wziąć dyrygenci chóralni, studenci, chórzyści, kompozytorzy, wokaliści, a także wszyscy inni zainteresowani tematyką. Każdy uczestnik otrzyma zaświadczenie udziału.

Zapraszamy wszystkich stacjonarnie lub on-line.

HARMONOGRAM

9.00-10.00

rejestracja uczestników

10.00-10.05

Oficjalne rozpoczęcie konferencji

10.05-10.25

Marcin Szczepankiewicz | „Aranżacja i co dalej?”

10.30-10.50

Michał Plichta | „Czy rozdzielenie ról jest możliwe, a właściwie czy jest konieczne?”

10.55-11.15

Sebastian Sikora | „The Gospel Mass” i “Missa Brevis” Jacoba de Haana – aspekty stylistyczne i wykonawcze cyklu mszalnego”

11.15-11.35

Przerwa kawowa

11.35-11.55

Jan Krutul | „Szycie na miarę. Utwory chóralne pisane na zamówienie z perspektywy kompozytora”

12.00-12.20

Sławomira Raczyńska | „Już się zmierzcha” Wacława z Szamotuł. Koniec czy początek?”

12.25-12.45

Michał Rajewski | „Wybrane aspekty kształcenia wokalnego chóru, refleksje wokalisty i chórmistrza”

12.45-13.05

Przerwa kawowa

13.05-13.25

Paulina Wójcik | „Indywidualna nauka śpiewu jako szansa rozwoju zespołu chóralnego”

13.30-13.55

Sebastian Sikora | „On-line i stacjonarnie. Wyniki badań przeprowadzonych w środowisku chóralnym”

13.55-15.15

Przerwa

15.15-16.45

Jolanta Kosicka i Patryk Kardasz | „Zależności czaszkowo-żuchwowe, a głos”

16.45-17.00

Przerwa kawowa

17.00-18.30

Eliza Szulińska | „Nadchodzi era twórczości”

18.30

Oficjalne zakończenie konferencji

PRELEGENCI

JOLANTA KOSICKA

logopedka, mioterapeutka, wokalistka, założycielka „Mówki Sztuki”.

Pasjonuje się uważnym i nieinwazyjnym podejściem do dykcji stosując w terapii różne techniki manualne.

Zajmuje się wadami wymowy osób dorosłych, przygotowaniem Pacjentów do terapii ortodontycznej oraz pracą z głosem przy całościowym spojrzeniu na układ mięśniowy człowieka, jego postawę ciała i nawyki.

Łamie stereotyp, że do logopedy chodzą tylko dzieci. Uważa, że w każdym wieku można poprawić jakość i komfort swojego mówienia.

PATRYK KARDASZ

absolwent fizjoterapii na Wydziale Nauk o Zdrowiu Collegium Medicum UJ. Dyplomowany terapeuta manualny, uczestnik wielu szkoleń z obszaru czaszkowo-żuchwowego, między innymi w koncepcji CRAFTA i CRANIA. Od początku drogi zawodowej związany z tematyką stawów skroniowo-żuchwowych i stale poszerzający wiedzę w zakresie powiązań okolicy orofacjalnej, z dużym poszanowaniem dla pracy krtani, fonacji i śpiewu. Twórca Mechaniki Żuchwy, starający się pomocą social mediów popularyzować wiedzę na temat dolegliwości i terapii powyższej okolicy. 

JAN KRUTUL
Kompozytor i dyrygent
Kształcił się na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina pod kierunkiem prof. Violetty Bieleckiej (dyrygentura chóralna), prof. Pawła Łukaszewskiego (kompozycja) oraz prof. Tomasza Bugaja (dyrygentura symfoniczno-operowa).

Przygodę z chóralistyką rozpoczął jako artysta Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej. Od 2016 jest dyrygentem Chóru Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie – z zespołem tym zdobył m.in. Grand Prix IV Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Chóralnej Music Everywhere.

W twórczości Jana Krutula szczególne miejsce zajmuje muzyka chóralna a cappella oraz utwory wokalno-instrumentalne. Jego kompozycje były wykonywane w Polsce, Niemczech, Mołdawii, Holandii, Bułgarii, na Litwie, Ukrainie i w USA oraz wielokrotnie nagradzane w konkursach kompozytorskich w Polsce i za granicą. Jan Krutul dwukrotnie był stypendystą Prezydenta Miasta Białegostoku, dwukrotnie Pro Polonia – Dongsan Research Foundation (w dziedzinie kompozycji i dyrygentury chóralnej), a także stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Aktywność kompozytorską i dyrygencką łączy z działalnością pedagogiczną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina Filia w Białymstoku. Pełni funkcję prezesa Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Chóralnej Cantica Cantamus. Jest pomysłodawcą i dyrektorem Konkursu Kompozytorskiego JP2 na utwór chóralny do słów Jana Pawła II.

MICHAŁ PLICHTA:

Student dyrygentury chóralnej i kompozycji poznańskiej Akademii Muzycznej, oraz dyrygentury symfonicznej Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Dyrektor artystyczny zespołu i chóru Duszpasterstwa “Morasko” w latach 2019 – 2021. Współzałożyciel i dyrygent Project Group Orchestra, z którą przez cztery lata zagrał serię kilkudziesięciu koncertów z repertuarem z zakresu muzyki klasycznej, romantycznej, współczesnej i sakralnej.
W 2021 roku wraz ze swoim zespołem nagrał płytę zawierającą muzykę Moniki Wierbiłowicz oraz własną. W swoim dyrygenckim dorobku ma ponad dwadzieścia prawykonań młodych polskich kompozytorów. Stale współpracuje z kompozytorami z Czech i Holandii. Michał Plichta współpracuje z chórami amatorskimi organizując cykliczne warsztaty. Wiosną 2022 roku pełnił rolę asystenta dyrygenta podczas premiery opery Manon Julesa Massneta w Operze Wrocławskiej. W październiku 2022 roku obejmie kierownictwo artystyczne w Chórze Kameralnym Akademii Kaliskiej.

Michał Plichta jest aktywnym kompozytorem, którego utwory wykonywane były w Polsce, ale również w Niemczech, Czechach, Włoszech, Japonii Francji i Kanadzie. Oprócz zamiłowania do tworzenia muzyki chóralnej, ceni on sobie kreowanie muzyki kameralnej i symfonicznej. Jest laureatem konkursów kompozytorskich i dyrygenckich w Polsce i za granicą takich jak Konkurs Kompozytorski im. A. Koszewskiego, czy XVIII Konkurs Dyrygentów Chóralnych im. Stanisława Kulczyńskiego

SŁAWOMIRA RACZYŃSKA:

ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w dwóch specjalnościach: Dyrygentury Chóralnej w klasie dyrygowania prof. dra hab. M. Gandeckiego i Oboju Barokowego w klasie mgra Marka Niewiedziała. Od 2016 r. jest wykładowcą macierzystej uczelni na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Wokalistyki, Teorii Muzyki i Edukacji Artystycznej oraz pełni funkcję asystenta dyrygenta Chóru Kameralnego Akademii Muzycznej w Poznaniu. W roku 2022 otrzymała stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych. Jest laureatką II nagrody XII Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych. W 2010 roku założyła Zespół Wokalny Minimus, w którym pełni funkcję kierownika artystycznego i dyrygenta. Z prowadzonymi zespołami zdobyła wiele nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach chóralnych oraz nagrała trzy płyty CD. Jako oboistka, współpracowała z orkiestrami barokowym w całej Polsce, m.in. z Wrocławską Orkiestrą Barokową, zespołem MACV Warszawskiej Opery Kameralnej, czy Polską Orkiestrą XVIII wieku.

mgr MICHAŁ RAJEWSKI:

Ukończył studia na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – Wydział Pedagogiczno- Artystyczny w Kaliszu na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, specjalność dyrygentura chóralna.

Jako solista współpracuje z wieloma zespołami występując podczas koncertów wokalno – instrumentalnych na terenie całego kraju. Pracował nad techniką wokalną z wieloma chórami i zespołami.
W 2015 r. został odznaczony przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego Brązowym Krzyżem Zasługi – za działalność na rzecz kultury i popularyzacji muzyki chóralnej. W 2015 r. otrzymał Nagrodę od Wojewody Kujawsko – Pomorskiego Ewy Mes za propagowanie muzyki chóralnej w regionie.
Uzyskał tytuł „Osobowość Roku 2018” w dziedzinie kultury.
W 2018 roku został uhonorowany Złotą Odznaką Polskiego Związku Chórów i Orkiestr.
W 2021 r. uzyskał tytuł “Diament Powiatu Chełmińskiego” .
Wraz ze swoimi chórami i zespołami wokalnymi zdobył ponad 150 nagród na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach chóralnych. Ma na swoim koncie wiele krajowych i międzynarodowych nagród za osiągnięcia wokalne. Jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym wielu konkursów chóralnych.

SEBASTIAN SIKORA:

Pomysłodawca i prezes Polskiego Stowarzyszenia Animatorów Kultury „Kulturalny Koneser”. Muzyk, pedagog, dyrygent, logistyk. Doktorant w dyscyplinie sztuki muzyczne na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, specjalność dyrygentura chóralna. Naucza gry na instrumentach, prowadzi zajęcia z emisji głosu, jest dyrygentem i dyrektorem artystycznym trzech chórów, które pod Jego batutą koncertują oraz biorą udział w wielu konkursach zdobywając nagrody i wyróżnienia, a także Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej.
Bierze czynny udział w ogólnopolskich konferencjach i seminariach poświęconych tematyce chóralistyki, wykonawstwa oraz śpiewu.
W 2018, 2019 i 2020 nominowany do tytułu Człowieka Roku w kategorii kultura. Uhonorowany tytułem Człowiek Roku 2017 w dziedzinie kultury w powiecie wieruszowskim oraz Medalem Absolwenta UAM w Poznaniu za wybitne osiągnięcia w nauce oraz wyróżniający się udział w życiu Uniwersytetu.

MARCIN SZCZEPANKIEWICZ:

Z wykształcenia pianista i architekt; z zamiłowania kompozytor.
Dzieciństwo spędził w Polanicy Zdroju.
W Szkole muzycznej I stopnia im F. Chopina w Kłodzku pobierał lekcje fortepianu u mgr Stanisława Dąbrowskiego.
Ukończył szkołę średnią muzyczną II stopnia im. Stanisława Moniuszki w Wałbrzychu, gdzie pod okiem mgr Alicji Janusz zdobywał szlify jako pianista. Dotychczasowy dorobek w dziedzinie kompozycji to utwory począwszy od drobnych miniatur fortepianowych, po utwory na chór, twórczość na potrzeby spektakli teatralnych (Spektakle – „Osiem”, „Pasja”), piosenki, chrześcijańskie piosenki uwielbieniowe i inne poszukiwania twórcze.

Od 2017 r. współpracuje z chórem Cantiamo Tutto pod batutą Sebastiana Sikory. Przy okazji tej współpracy powstały aranżacje na chór i orkiestrę popularnych utworów. W roku 2019 ukazał się dwupłytowy album DVD z „Koncertu Przyjaciół Ponad Czasem”, na której znalazły się dwie aranżacje na chór i orkiestrę.
Realizuje również inne własne projekty twórcze. W roku 2019 zrealizowano projekt z cyklem piosenek do subtelnej poezji Moniki Maciejczyk, wykonywanych przez Danutę Szczepankiewicz. Koncert Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu.
Aktualnie powstało kilka piosenek oraz drobnych utworów na chór i realizowana jest trasa koncertowa „LUBIĘ WRACAĆ TAM” z polskimi utworami rozrywkowymi w autorskich aranżacjach. Organizatorem przedsięwzięcia jest Polskie Stowarzyszenie Animatorów Kultury „Kulturalny Koneser”. Nad całością czuwa Sebastian Sikora – dyrektor artystyczny oraz założyciel i dyrygent chóru Cantiamo Tutto realizującego to przedsięwzięcie artystyczne wraz z Wrocławską Orkiestrą Kameralną.

ELIZA SZULIŃSKA:

ekspertka w kształceniu głosów, coach.
Absolwentka UMFC w Warszawie na kierunkach Dyrygentura Chóralna i Wokalistyka, Podyplomowych studiów Coachingu i Mentoringu Uniwersytety SWPS w Warszawie, rocznego stażu rehabilitacji głosu w zaburzeniach w mowie i śpiewie, Szkoły Asesorów metody Assessment / Development Center Experum HR we Wrocławiu. Od blisko 20 lat uczy i popularyzuje śpiew oraz holistyczną pracę z głosem. Inicjatorka konferencji “MAM GŁOS – o głosie z różnych perspektyw: nauka / sztuka / biznes”.

PAULINA WÓJCIK:

wokalistka, pedagog. Jest absolwentką Akademii Muzycznej
w Krakowie na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej (specjalności: Nauczanie przedmiotów teoretyczno-muzycznych, oraz Rytmika), a także absolwentką Akademii Muzycznej w Katowicach na wydziale wokalno instrumentalnym, specjalność wokalno – aktorska.
Jest doktorantką Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Pasjonuje ją zgłębianie tajników śpiewu dziecięcego, który stał się obszarem jej działań na gruncie naukowym.
Od roku 2010 zbierała cenne doświadczenia ucząc rytmiki w krakowskich przedszkolach i współpracując z krakowskimi chórami jako solistka.
Obecnie pracuje jako nauczyciel śpiewu, kształcenia słuchu oraz rytmiki w szkołach muzycznych I stopnia. Stale poszerza swoje umiejętności i wiedzę uczestnicząc w licznych szkoleniach i konferencjach, zgłębiając literaturę polską i zagraniczną, a także poszukując własnych metod nauczania i pomysłów na ćwiczenia emisyjne i rytmiczne. Prowadzi liczne warsztaty wokalne oraz szkolenia związane z tematyką emisji głosu dziecka, jest autorką publikacji dotyczących śpiewu dziecięcego. Sama jest też członkiem działającego od 2017 roku krakowskiego trio kameralnego.