DZIEŃ WARSZTATOWY
14 października 2022
Akademia Muzyczna, Sala Teatralna w budynku A, pl. Jana Pawła II nr 2, Wrocław
Warsztaty mają charakter otwarty, udział mogą wziąć dyrygenci chóralni, studenci, chórzyści, kompozytorzy, wokaliści, a także wszyscy inni zainteresowani tematyką. Każdy uczestnik otrzyma zaświadczenie udziału.
Zapraszamy wszystkich stacjonarnie lub on-line.
Całość zapowiada się niezwykle ciekawie! Czekają nas cztery bloki tematyczne:
RELACJE W ZESPOLE: jak skutecznie zwiększać zaangażowanie, ulepszać komunikację i wykorzystać potencjał. Praca nad efektywnością osobistą kluczem do sukcesu
TREMA I STRES: jak nie dać się im zdominować w pracy scenicznej
„Ogólny wyraz artystyczny” to niedoceniane kryterium wielu konkursów. JAK ROZWINĄĆ UMIEJĘTNOŚCI AKTORSKIE i zwiększyć swój potencjał sceniczny
SKUTECZNY TRENING WOKALNY: nie ma trudnych dźwięków, bywa brak techniki. Jak umiejętnie ją wykorzystać, by poradzić sobie z takimi wokalnymi bolączkami jak np. zaciśnięte gardło?
Czworo fantastycznych specjalistów w szeroko pojętej pracy z głosem. Nie tylko teoria, ale też praktyka! Intensywnie spędzony dzień, który każdemu śpiewakowi może przynieść wymierne korzyści!
HARMONOGRAM
8.30-9.00 | rejestracja uczestników |
9.00-10.30 | KOMUNIKACJA DYRYGENTA BUDUJĄCA ZAANGAŻOWANIE I część, Marek Raczyński |
10.30-10.45 | przerwa |
10.45-12.15 | KOMUNIKACJA DYRYGENTA BUDUJĄCA ZAANGAŻOWANIE II część, Marek Raczyński |
12.15-12.30 | Przerwa |
12.30-14.00 | TRENING UWAŻNOŚCI dr Bartłomiej Swebodziński |
14.00-15.00 | Przerwa |
15.00-16.30 | ROZWOJOWE WARSZTATY AKTORSKIE Klaudia Lewandowska |
16.30-16.45 | Przerwa |
16.45-18.15 | CZY ŚPIEWANIE JEST TRUDNE? I część, prof. dr hab. Ewa Barbara Rafałko |
18.15-18.30 | Przerwa |
18.30-20.00 | CZY ŚPIEWANIE JEST TRUDNE? II część, prof. dr hab. Ewa Barbara Rafałko |
PROWADZĄCY
prof. dr hab. EWA BARBARA RAFAŁKO – chórmistrz, wokalistka, pedagog. Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Filii w Białymstoku w klasie dyrygowania prof. Violetty Bożeny Bieleckiej. W 1998 roku z oceną celującą ukończyła Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie, a w 2000 roku z wyróżnieniem Podyplomowe Studium Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W czerwcu 2006 roku ukończyła Podyplomowe Mistrzowskie Studia Wokalne w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie śpiewu solowego prof. Grażyny Krajewskiej-Ambroziak. Swoje umiejętności doskonaliła ponadto na wielu krajowych i międzynarodowych kursach chórmistrzowskich i wokalnych. W 2019 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej – dyrygentura w UMFC w Warszawie. Zawodowo związana z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina Filią w Białymstoku (nauczane przedmioty: dyrygowanie, emisja głosu), Zespołem Szkół Muzycznych im. I. Paderewskiego (nauczyciel śpiewu solowego), Akademią Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (zajęcia z emisji indywidualnej i zespołowej) i Policealnym Studium Wokalno-Aktorskim „Szkoła Talentów” w Białymstoku ( nauczyciel śpiewu solowego). Współpracowała z chórami: Politechniki Białostockiej, UMFC Filii w Białymstoku, Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku oraz Chórem Fundacji Muzyki Kameralnej i Organowej w Hajnówce, z którymi prowadziła szeroko zakrojoną działalność artystyczną.
Była opiekunem artystycznym i członkiem Oktetu Wokalnego „Gaudium”, z którym nagrała, cieszącą się dużym powodzeniem, płytę „Kolędy na Trzeci Dzień Świąt”. Od 2011 pełni funkcję dyrygenta i kierownika artystycznego Chóru Dziecięco-Młodzieżowego Opery i Filharmonii Podlaskiej. Na koncie zespołu znajdują się liczne koncerty, udział w dziełach oratoryjnych, występy w przedstawieniach
scenicznych, nowatorsko zaaranżowana płyta „Świąteczne życzenia” jak też pasyjna „Stabat Mater, Panie Ty widzisz…” w kompozycji Marcina Nagnajewicza. W dorobku artystycznym Ewy Barbary Rafałko znajdują się również liczne recitale wokalne oraz występy jako solistki dzieł oratoryjnych (G. G. Gorczycki – Completorium, G. B. Pergolesi – Stabat Mater, A. Vivaldi – Gloria, W. A. Mozart – Missa Brevis D, Missa Brevis B, Msza Koronacyjna, Requiem, F. Schubert – Msza G, C. Orff – Carmina Burana, J.Rutter – Magnificat, Requiem, Gloria, J. Jankins – Requiem). Często zasiada w jury konkursów chóralnych, przesłuchań solistów i zespołów kameralnych. Prowadzi wiele warsztatów wokalnych, metodycznych, również w zakresie emisji estradowej.
Była uhonorowana nagrodą dla najlepszego dyrygenta na Festiwalu Muzyki Chóralnej „Łapskie Te Deum” (1999) oraz na Międzynarodowym Festiwalu „Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej”(2005). W 2015 roku otrzymała nagrodę Przewodniczącego Rady Miasta Białegostoku za całokształt dotychczasowej działalności oraz otrzymała odznakę honorową Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla kultury polskiej”. Jest laureatką plebiscytu „Nauczyciel na medal”. Była również nominowana do tytułu „Osobowość Roku 2018” w kategorii kultura.
KLAUDIA LEWANDOWSKA: aktorka, muzyk. W swoich działaniach artystycznych łączy pasję, umiejętności i wykształcenie. W 2009 roku ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im. L. Solskiego w Krakowie, Filię we Wrocławiu, z tytułem magistra sztuki, na kierunku: aktorstwo. W 2005 roku otrzymała tytuł zawodowy muzyka-instrumentalisty w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. F. Nowowiejskiego w Szczecinie. Oprócz tego ukończyła Podyplomowe Studia Pedagogiczne we Wrocławiu.
Obecnie tworzy i wykonuje spektakle oraz recitale muzyczno-teatralne, w których zadania aktorskie przeplatają się ze śpiewem i grą na wibrafonie. Ponadto pracuje przed kamerą i przed mikrofonem. Do tej pory występowała na scenie Muzycznego Teatru Capitol, wrocławskiego Teatru Polskiego, Wrocławskiego Teatru Lalek, w Ośrodkach Kultury i Sztuki w całej Polsce oraz na ekranie TV. Za oficjalny debiut teatralny, rolę w spektaklu dyplomowym reżyserii Bogusława Kierca, otrzymała nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach i warsztatach prowadzonych przez m.in. Kazimierza Brauna, Katarzynę Groniec, Leszka Mądzika, Adama Ferencego, Krzysztofa Majchrzaka, Olgę Szwajgier. Rozwijała technikę wokalną, techniki aktorskie, wnikała w tajniki pracy reżyserskiej, poszerzała umiejętności improwizacji scenicznej, a także umiejętności produkcji dźwięku; miksu i masteringu. W 2020 roku została stypendystką programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci.
Od około dziesięciu lat prowadzi warsztaty aktorskie oraz muzyczne. Sumienna, odpowiedzialna, pracowita i kreatywna. Uwielbia wyzwania. Do powierzonych zadań podchodzi profesjonalnie, z pasją i pełnym zaangażowaniem.
MAREK RACZYŃSKI. Jak sam o sobie mówi, od wielu lat żyje i działa w dwóch równoległych światach. Pierwszy z nich, to świat muzyki, w którym jako kompozytor i wykonawca powołuje do życia nowe dźwięki. Drugi świat, to rzeczywistość biznesu, w której jako trener, coach i doradca wspiera ludzi i organizacje w rozwoju.
Ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie kompozycji prof. Zbigniewa Kozuba. Swój warsztat doskonalił na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w ramach Podyplomowych Studiów Kompozycji w klasie prof. Pawła Łukaszewskiego. Dotychczas skomponował wiele utworów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych,
szczególne miejsce w jego dorobku stanowi jednak twórczość na chór a cappella. Utwory te zostały docenione przez zespoły na całym świecie (m.in. Stany Zjednoczone, Kanada, Argentyna, Meksyk, Japonia, Izrael, Walia, Niemcy, Francja, Rosja), które włączyły kompozycje do swojego stałego repertuaru.
Jest również absolwentem Psychologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Prowadzi szkolenia, w trakcie których zajmuje się tematami związanymi z szeroko rozumianym przywództwem, kierowaniem zespołem, zmianą, asertywnością i efektywnością osobistą, wywieraniem wpływu i przekonywaniem oraz odpornością psychiczną.
Połączył swoje pasje opracowując autorski program przedmiotu „Psychologiczne aspekty prowadzenia zespołów” dla studentów dyrygentury. Jest on obecnie realizowany w ramach programu kształcenia Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego
w Poznaniu
dr BARTŁOMIEJ SWEBODZIŃSKI: pasjonat neuronauk, doktor psychologii, wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, prowadzący liczne zajęcia w zakresie psychologii, psychologii muzyki oraz treningów umiejętności społecznych. Również dydaktyk na Uniwersytecie SWPS w Warszawie i UKSW w Warszawie w zakresie neuropsychologii i biologicznych podstaw zachowania. Członek zarządu Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej, afiliowanego w
Association for Behavior Analysis International. Uczestnik międzynarodowych sympozjów naukowych, a także współautor publikacji naukowych w dziedzinie analizy zachowania i psychologii muzyki. Ponadto, były flecista, wokalista i recytator, wykonujący muzykę dawną z zespołem Ars Nova z Warszawy (kierownictwo Jacek Urbaniak), a wcześniej Ars Antiqua z Bierzwnika (kierownictwo Adam Deneka). Wielokrotnie koncertujący na scenach Polski i Europy, w tym podczas festiwali Schola Cantorum w Kaliszu, zdobywając z Ars Antiqua parokrotnie Harfę Eola, w tym raz złotą. Miłośnik Nowej Zelandii, zwierząt wszelkich, kuchni regionów smacznie przygotowanej oraz literatury niebanalnej i muzyki dobrze wykonanej.