DZIEŃ WARSZTATOWY

DZIEŃ WARSZTATOWY

25 października 2023

Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu

Warsztaty mają charakter otwarty, udział mogą wziąć dyrygenci chóralni, studenci, chórzyści, kompozytorzy, wokaliści, a także wszyscy inni zainteresowani tematyką. Każdy uczestnik otrzyma zaświadczenie udziału.

Zapraszamy wszystkich stacjonarnie lub on-line.

 

Tematy poruszane w tegorocznej edycji:

 

📌 Aparat artykulacyjny i jego wpływ na przebieg frazy muzycznej, barwę i walory brzmieniowe zespołu
📌 Specyfika pracy z chórem senioralnym w praktyce
📌 Śpiew jest ruchem. Świadomość ciała i motoryka duża jako elementy wzbogacające pracę zespołów wokalnych/chóralnych
📌 Człowiek/artysta nośnikiem emocji
 
Czwórka fantastycznych specjalistów w szeroko pojętej pracy z głosem. Nie tylko teoria, ale też praktyka! 
Intensywnie spędzony dzień, który każdemu śpiewakowi może przynieść wymierne korzyści!

HARMONOGRAM

Godzina Temat Prowadząca/y
9.00-10.00

Człowiek/artysta nośnikiem emocji

mgr Dariusz Dudzik
10.00-11.00
Specyfika pracy z chórem senioralnym w praktyce
dr hab. Ewa Grygar, prof. AMKL
11.00-11:30

przerwa kawowa

11.30-12.30
Śpiew jest ruchem. Świadomość ciała i motoryka duża jako elementy wzbogacające pracę zespołów wokalnych/chóralnych
dr hab. Ewa Robak, prof. UJK
12.30-14.00
Aparat artykulacyjny i jego wpływ na przebieg frazy muzycznej, barwę i walory brzmieniowe zespołu
dr Joanna Łukaszewska
14.00

zakończenie warsztatów

PROWADZĄCY

DR HAB. EWA GRYGAR, PROF. AMKL

 

Jest absolwentką dwóch kierunków: teorii muzyki (1985 r.) oraz wychowania muzycznego (1988 r.) w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Podyplomowe Studium Emisji Głosu oraz Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie ukończyła w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W 1988 roku rozpoczęła pracę, na stanowisku asystenta, w macierzystej Uczelni. W 1994 roku uzyskała kwalifikacje I stopnia, a w 2009 roku uchwałą Rady Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, uzyskała stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej dyrygentura. Od października 2017 roku jest zatrudniona na stanowisku profesora wrocławskiej Akademii Muzycznej.

 

W latach 2001-2006 była kierownikiem organizacyjnym i merytorycznym (dwóch ostatnich edycji) Podyplomowych Studiów Nauczania Sztuki, Muzyki i Plastyki Szkolnej z Animacją Kultury przy Wydziale Edukacji Muzycznej wrocławskiej Akademii Muzycznej. W latach 1989-2006 była dyrygentem Chóru Studyjnego (obecnie Chóru im. Stanisława Krukowskiego), z którym koncertowała z repertuarem chóralnym a cappella i wokalno-instrumentalnym. Inne zajęcia to: dyrygowanie, czytanie partytur, kształcenie słuchu, historia muzyki z literaturą muzyczną, metodyka śpiewu zbiorowego oraz seminarium prac licencjackich i magisterskich. Jest uczestnikiem konferencji naukowych, wykładała na Narodowym Uniwersytecie Muzycznym w Bukareszcie, prowadziła zajęcia na międzynarodowych warsztatach folklorystycznych w Belgii oraz USA.

W latach 1992-2006 była dyrygentem i kierownikiem artystycznym (od 1994 r.) Reprezentacyjnego Dolnośląskiego Zespołu Pieśni i Tańca Wrocław, z którym koncertowała w kraju i za granicą (Francja, Niemcy, Portugalia, Szwajcaria, Meksyk, USA), biorąc udział w międzynarodowych festiwalach folklorystycznych. Z ruchem amatorskim związana jest do chwili obecnej. Od 2005 r. jest dyrygentem i kierownikiem artystycznym Chóru Kameralnego Piastuny (działającego przy Ośrodku Działań Społeczno-Kulturalnych Piast we Wrocławiu), z którym koncertuje w Polsce i poza jej granicami, zdobywając nagrody i wyróżnienia na festiwalach i przeglądach chóralnych. W latach 1989-1991 współpracowała z Teatrem Polskim we Wrocławiu, sprawując kierownictwo muzyczne spektaklu Historia konia. Współpracowała również z Państwową Operą we Wrocławiu, będąc kierownikiem i dyrygentem chóru przygotowała premiery spektakli operowych: ToscaWolny strzelecStraszny dwór (wznowienie), Samson i DalilaRigoletto. W latach 2010-2014 współpracowała z Teatrem Lalek we Wrocławiu, prowadząc zajęcia muzyczne z aktorami oraz chór dziecięcy. W 2011 r. przygotowała premierę spektaklu muzycznego Pastorałka wg Leona Schillera. W latach 1994-2000 prowadziła przedmioty teoretyczne, zespoły chóralne oraz orkiestrę w Państwowej Szkole muzycznej I i II stopnia w Opolu.

Współpracowała z projektem Śpiewający Wrocław. Jest jurorem konkursów i przeglądów chóralnych. W trakcie swojej pracy zawodowej na Uczelni otrzymała trzykrotnie nagrody rektorskie. Uhonorowana została również Złotym Krzyżem Zasługi, Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W 2016 r. za zasługi dla Wrocławia otrzymała Odznakę Honorową Wrocławia Wratislavia Grato Animo.

DR HAB. EWA ROBAK, PROF. UJK

 

dr hab. sztuki w dyscyplinie artystycznej dyrygentura, pracownik Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach na stanowisku profesora. Obecnie pełni funkcję Z-cy Dyrektora Instytutu Muzyki ds. artystycznych i studenckich oraz Kierownika Zakładu Sztuki Dyrygenckiej i Emisji Głosu. Prowadzi zajęcia z takich przedmiotów jak dyrygowanie, metodyka prowadzenia zespołów, warsztaty dyrygenckie, pracuje również z chórem akademickim. Jest założycielką Chóru Kameralnego Fermata, który prowadzi od 1999 r. Jest także dyrygentem miedzypokoleniowego chóru Antidotum (od 2009), współtwórcą chóru dziecięcego Mała Fermata powstałego w 2018 roku. Od 2017 roku pracuje z chórem dziecięcym (8-11 lat) w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Kielcach. Jako absolwentka Wydziału Rytmiki, kilkanaście lat pracowała z dziećmi

w wieku przedszkolnym. Z prowadzonymi przez siebie zespołami chóralnymi dokonała szeregu nagrań radiowych i telewizyjnych. Chóry pod jej kierownictwem wzięły udział w nagraniu 12 płyt (wśród nich Tryptyk Świętokrzyski autorstwa duetu Z. Książek, P. Rubik czy adaptacja poezji śpiewanej na chór a cappella na płycie Grechuta niejednym głosem). Znaczną część jej aktywności zawodowej wypełnia działalność artystyczna. Z prowadzonymi przez siebie zespołami koncertowała w kraju i za granicą (Dania, Słowacja, Czechy, Białoruś, Ukraina, Hiszpania, Włochy, Izrael, USA, Austria). Zdobyła ponad 100 czołowych nagród na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. Otrzymała szereg nagród indywidualnych, m.in.: Rektora UJK (2004, 2006, 2009, 2017, 2019), I st. Prezydenta Miasta Kielce (2004), Miasta Kielce (2005); wielu nagród dla Dyrygenta; nominację do nagrody „Świętokrzyska Victoria” w kat. Osobowość (2014), Medal KEN (2009), Brązowy Krzyż Zasługi (2017). Ewa Robak uczestniczy w pracach jury różnych konkursów chóralnych i wokalnych, prowadzi warsztaty dla chórmistrzów i zespołów chóralnych w różnych regionach Polski. Jest pasjonatką pracy metodycznej wiążącej rytmikę, ruch taneczny i śpiew zespołowy. Celem jej pracy społeczno organizacyjnej w regionie świętokrzyskim jest rozśpiewywanie kielczan od przedszkola do seniora.

DR JOANNA ŁUKASZEWSKA

 

Ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną II stopnia w Białymstoku w klasie skrzypiec. W 1998 roku uzyskała dyplom ukończenia studiów wyższych w Sekcji Muzykologii

Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. W roku 1999 ukończyła Studium Doktoranckie

ATK. W latach 1998-2002 studiowała w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy na Podyplomowym Studium Emisji Głosu w klasie śpiewu prof. Jadwigi Gałęskiej-Tritt. Studia ukończyła z wyróżnieniem. W latach 1993-2004 współpracowała z Chórem Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego (dawniej ATK), jako chórzystka, solistka i korepetytor. W latach 2000-2004 była zatrudniona jako instruktor emisji głosu na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Od roku 2004 pracuje na Podyplomowych Studiach Chórmistrzowskich i Emisji Głosu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy jako wykładowca. W latach 2005-2016 prowadziła emisję głosu w Chórze Akademickim Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2005 prowadzi emisję głosu w Chórze Katedry Warszawsko-Praskiej „MUSICA SACRA”. 

Od 2016 jest wykładowcą emisji głosu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Ma na swoim koncie liczne prawykonania partii solowych w utworach współczesnych kompozytorów polskich: Anny Ignatowicz, Marcina Łukaszewskiego, Łukasza Farcinkiewicza, Pawła Łukaszewskiego, Stanisława Moryto i Mariana Sawy. Jako solistka brała udział w wielu festiwalach w Polsce i za granicą: Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie (1997, 1998), XII Międzynarodowych Wieczorach Muzyki Organowej i Kameralnej w Kłodzku (1998), VII Legnickich Wieczorach Organowych (1998), Interpretacjach Muzyki Chóralnej w Akademii Muzycznej w Warszawie (1998), XIII Conversatorium Muzyki Organowej w Legnicy (1998) i VI Międzynarodowym Letnim Festiwalu Muzyki Kameralnej „Lubuska Camerata” (2003). Występowała również we Francji (Katedra w Rouen), w Niemczech i we Włoszech (Rzym, Katedra w Mediolanie, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Chóralnej  „Music World” w Fivizzano – 1998). Ma w swoim dorobku 14 płyt CD z partiami solowymi (m.in. Gorzkie żale Stanisława Moryto, Stabat Mater Mariana Sawy), z których “Musica caelestis” otrzymała nagrodę FRYDERYK 2016, “Laudate Dominum” nagrodę FRYDERYK 2011, „Musica Sacra Poloniae” uzyskała nominację do nagrody FRYDERYK 1999 oraz GRAND PRIX na XIV Międzynarodowym Festiwalu Filmów Katolickich i Multimediów Niepokalanów 1999 (DUX 0108), „Moniuszko- muzyka religijna” otrzymała nominację do nagrody FRYDERYK 2020. „Pie Iesu” uzyskała nominację do nagrody FRYDERYK 2019 i została uhonorowana nagrodą Feniks 2019, „Polskie Pastorałki” uzyskały nominację do nagrody Fryderyk 2018 i nagrodę Feniks 2018, „Prayer” uzyskała nominację do nagrody Fryderyk 2015. W 2001 roku nagrała płytę „Ave Maria” (występując obok Małgorzaty Walewskiej) uhonorowaną tytułem „Złota Płyta 2002” oraz „Platynowa Płyta 2002”. Występowała pod batutą m.in. Ulrike Hastedt, Andrzeja Banasiewicza, Grzegorza Mielimąki, Jana Łukaszewskiego, Bolesława Szulii oraz Kazimierza Szymonika współpracując z Einbecker Kantorei, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Koncertową Wojska Polskiego, profesora uczelni. Reprezentacyjnym Zespołem Artystycznym Wojska Polskiego i Orkiestrą „Lubuska Sinfonietta”. Od 1998 roku jest członkiem Akademii Fonograficznej. W roku 2003 wzięła udział w Koncercie Kompozytorskim Mariana Sawy w Filharmonii Narodowej oraz w serii koncertów z „Litanią do Męczenników Międzyrzeckich” Pawła Łukaszewskiego. Została uhonorowana dyplomem Marszałka Województwa Mazowieckiego (2014), Medalem „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2021) oraz Medalem Fides-Spes-Caritas (2023). Prowadzi warsztaty i szkolenia z zakresu zespołowej i indywidualnej emisji głosu na terenie polski, zasiada w jury konkursów. W 2022 obroniła pracę doktorską (z wyróżnieniem) w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina pisaną pod kierunkiem dr hab. Alicji Gronau- Osiń.

MGR DARIUSZ DUDZIK

 

Aktor, pedagog, tancerz stepujący. Absolwent: Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (filia we Wrocławiu) na wydziale dramatycznym, Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Pedagogika oraz Pełnego Dwuletniego Treningu w Technice Meisnera. Nieustannie dokształca się w zakresie technik aktorskich i teatru improwizacji. 

Jako aktor pracuje przy serialach, filmach, reklamach, grach komputerowych, a także na deskach teatru (Teatr Polski we Wrocławiu, Wrocławski Teatr Tańca).  Jako pedagog prowadzi zajęcia aktorskie w szkole musicalowej Broadway Musical School oraz własnym studiu aktorskim we Wrocławiu. Kształci także nauczycieli aktorstwa. Jest autorem Treningu Aktorskiego, autorskiej metody nauczania aktorstwa dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

 

MGR MAGDALENA WOJTAS

 

absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Wydziału Edukacji Muzycznej w klasie dyrygowania dr hab. Agnieszki Franków-Żelazny oraz Uniwersytetu Medycznego Piastów Śląskich we Wrocławiu, kierunku Pielęgniarstwo; absolwentka Wydziału Wokalnego w klasie śpiewu solowego prof. Danuty Paziuk-Zipser.

W marcu 2012 roku zdobyła I nagrodę oraz Nagrodę za najlepszą pracę metodyczną z chórem na XIV Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu. W maju 2015 roku uzyskała nagrodę dla Najlepszego Dyrygenta Wrocławskiego Międzynarodowego Konkursu Vratislavia Sacra, a także Nagrodę Śląskiego Towarzystwa Muzycznego. W grudniu 2016 została Finalistką VII Międzynarodowego Turnieju Dyrygentury Chóralnej „W stronę polifonii” oraz zdobyła Nagrodę Specjalną za najlepszą interpretację utworu inspirowanego poezją włoską. Od października 2015 roku pracuje na Wydziale Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na stanowisku asystenta.